Sunday, February 23, 2014

Nasjonalisme og askese: Jerngarden

Nasjonalisme og askese:
Jerngarden
Buchurest, april

av Julius Evola

Det er et faktum at de nye nasjonalistiske bevegelsene er kjennetegnet av ulike særtrekk som presenterer visse analogier til ideene som ligger under for de middelalderske ridderordenene. Det er for eksempel uomtvistelig at det er nå et forsøk på å forme ungdom i Italia og Tyskland i samsvar med en kriger-asketisk livsstil. I spaltene til dette magasinet har vi ofte benyttet muligheten til å beskrive de ulike måtene av initiativ som Nasjonal Sosialismen systematisk forsøker å gjennomføre ved etableringen av de såkalte ”Slottsordener”, eller Ordensburgen, og liknende praksiser for utvelgelse av en ny gruppe av fremtidige ledere.

Ethvert forsøk på å implementere et liknende prosjekt i både Italia og Tyskland er imidlertid dømt til å møte visse vanskeligheter på grunn av at de forholdene som formet sivilisasjonene i middelalderen ikke lengre er til stede. De nye ordener er etablert i kjølvannet av en sterk nasjonalistisk overbevisning som innehar et mystisk aspekt som slett ikke sammenfaller med den etablerte religionen, som i sin natur er universalistisk og supra[over]-rasjonell. I Tyskland er forholdene ytterligere vanskeliggjort ved det religiøse skismaet som har ført til en mengde ulike religiøse retninger og ved en rase-hedensk tendens som opponerer mot kristendommen uten å være fundert på noe genuint prinsipp eller autentisk åndelig tradisjon.

I disse tendensenes kontekst mot en ny ”orden”, er det en bevegelse som fremstår ytterst interessant og mindre kjent: den Romerske Legionen, en av de såkalte ”Jerngardene”, som er ledet av Corneliu Codreanu. Denne bevegelsen ble startet i 1927 og har ledet til etableringen av en mengde politiske partier, hvorav den seneste, ”Alt for Fedrelandet”, nylig ble oppløst av Codreanu, av grunner vi skal se på. Hovedkarakteristikkene til denne bevegelsen ligger i dens essensielle religiøse fundament. Den presenterer seg som en bevegelse for nasjonal opprydning og samtidig som en tendens mot en gjenomfavnelse på en levende måte av åndeligheten til den Ortodokse religionen. Da denne religionen er fundert på en nasjonal basis, så er ikke slike tendenser hindret på samme måte i Romania som i andre nasjoner. Det må imidlertid påpekes at de offisielle representantene for den rumenske religionen kun har bevart det ytre skallet av religionen og ofte har fjernet seg fra de som legemliggjør dens ånd, som så ofte er tilfelle. Det mest slående eksempelet på dette er det faktum at den nåværende patriarken er overhode for kabinettet som er opprettet av kongen, og som er velkjent for å inneha en fiendtlig innstilling til ”Jerngarden”. 

Uansett, det religiøse elementet utgjør den sentrale kjernen i det rumenske legionær-uttrykket, som fra den har utledet en nødvendighet i å skape et nytt menneske gjennom spesifikke asketiske handlinger. Mange lesere vil dermed bli overrasket over å høre at mer enn omtrentlig 600 000 antall tilhengere av Codreanu, ikke bare systematisk praktiserer bønn, men også fasting: tre ganger i uken er legionærene bedt om å overholde den såkalte ”Svarte Fasten” som innebærer ingen mat, ingen drikke, og ingen tobakk.

Codreanu forklarte selv ved en av våre konversasjoner meningen med de ovennevnte handlingene, i følgende termer: den fullstendige overlegenheten av ånd over materie, kropp, må sikres, og fasting er en av de mest effektive metodene for å gjøre dette; ved å løsne på de båndene som er formet av de mest naturlige, materielle delene av mennesket, frembringer fasting også et gunstig miljø for å vekke usynlige krefter, krefter fra oven som vekkes gjennom bønner og ritualer. Og i alle tester og utfordringer, i motsetning til hva ”positivistiske sinn” hevder, spiller disse kreftene ingen mindre rolle enn de som spilles av synlige, materielle og rent menneskelige krefter.

Innen Codreanus legionære bevegelse eksisterer det en form for angrepsgruppe på omtrent 10 000 mann som kalles Mota-Marin, etter to rumenske legionærledere som falt i den anti-bolsjevikiske kampen i Spania. Dette korpset følger sølibatsregler, et annet aspekt som den har felles med de gamle ridderordener. Igjen, forklaringen Codreanu ga oss på dette er først og fremst at denne enheten må være forberedt på å møte døden hvert øyeblikk, og dermed bør være fri fra forpliktelser til familie; for det andre gjorde han en distinksjon mellom de som strebet etter seier og ære, og de som heller foretrakk verden og å strebe etter rikdom, velferd og nytelse. Derfor, og dette er et annet karakteristisk trekk ved bevegelsen, tar lederne i den rumenske legionære bevegelse et løfte om å leve fattig og aldri gå i møter, teater, dansetilstelninger eller kinoer.

Et spesifikt element av Codreanus bevegelse som er tatt fra den Ortodokse religionen og som også har politiske implikasjoner, er dets ”økumeniske” ideal. Dette innebærer en form for fellesskap, som ikke er begrenset til en følelse av organisk samhørighet blant de mennene som tilhører samme folk, men inkluderer også en samhørighet med de døde og med Gud. Ideen med de dødes, spesielt heltene, tilstedeværelse blant de levende føles spesielt sterkt i den rumenske legionærbevegelsen og speiler utvilsomt en førkristen åndelighet (forbindelsen mellom gens1 og dets forfedre). Dette frembringer et rite som tilsvarer det som ble praktisert i visse fascistiske seremonier, men som her innehar en særegen og nærmest teknisk, intensjonell frembringelse av fortiden. Legionærene samler seg jevnlig i små grupper, som blir kalt ”reder”[nests]. Disse samlingene har som intensjon å fostre den åndelige utviklingen til individet og gjensidig forståelse mellom dem, og, i mindre grad, også har som mål at medlemmene skal holde kontakten med hverandre, for å dele nyheter, og for å utføre ulike praktiske oppgaver, alt avhengig av situasjonen. De som har samlet seg i et ”rede” utfører ritualer og bønn sammen. Åpningsritualet ved hvert møte er frembringelsen av de døde heltene. Navnene deres blir lest opp høyt og hver er fulgt av et rop om ”Present!” ved alle som er samlet, som står på linje i giv akt. Navnet som kom ved den første organiseringen av bevegelsen er i seg selv avslørende: ”Erkeengelen Mikaels Legion”. Alle disse mennene har tatt standpunkt: de kjemper for politiske idealer og er rede til å ofre sine liv for gjenoppstandelse og den nasjonale, ”fascistiske” rekonstruksjonen av det rumenske folket.

Personlig så har Corneliu Codreanu fremstått for oss som en av de klokeste og mest lojale karakterene vi har hatt mulighet til å møte blant de aktive i nasjonalistiske bevegelser utenlands, og en av de med mest dyptgående følelse for idealisme og en nobel uselvisk holdning.

Konfrontert med den autokratiske inngripen av kong Carol, for å unngå åpen konflikt hvor terrenget var blitt valgt og preparert av hans fiender, prioriterte Codreanu en ”strategisk tilbaketrekning” ved å oppløse partiet, ”Alt for Fedrelandet”, og begrenset bevegelsens handlinger til en usynlig opprettelse og åndelig utvikling av de mengder av individer som i senere tid meldte seg til tjeneste for ham. Dette endrer ikke det faktum at Codreanus bevegelse muligens forblir den eneste som kan sikre Romania en gyllen fremtid. Det beste ville være om kongen også innså dette og overkom sine egne markerte idiosynkrasier for å akseptere et samarbeid med Jerngarden, for de er selv vennlig innstilt til et monarkisk regime. 

Det er godt kjent at rumenere generelt ikke har ord på seg, spredt gjennom mediene, for å inneha gode moralske holdninger og karakter. Uansett sannhetsgehalten i dette så er det likevel hevet over enhver tvil at ved å basere sin nasjonale rekonstruksjon på et forsøk på åndelig gjenopplivning og på et asketisk forsterket soldatliv omsluttet av åndelighet, så har Codreanu vist at han har identifisert det som må være fokuset for alle forsøk og det som av nødvendighet vil teste de dypeste vitale og moralske kapasitetene til det rumenske folket.

1 Klan